Pedagogisch beleid

.Heb een eigen pedagogisch werkplan die is afgestemd op die van ViaViela.

Deze krijgt u tijdens de eerste kennismaking compleet op papier tezamen met de huisregels, hieronder enkele voorbeelden van mijn pedagogisch werkplan/huisregels.

  •  Hoe bouw je aan een veilige relatie met het kind?
  •  Door te kijken naar een kind, wat heeft een kind nodig om zich veilig te voelen bij mij!
  •  Hoe stimuleer jij de kinderen zichzelf te verrijken?
  • Door goed de ontwikkeling van een kind te volgen elk kind heeft zijn eigen tempo en ontwikkeling.
  • Hoe leer je kinderen pro-sociaal gedrag? 
  • Bij mij thuis zijn meerdere kindjes aanwezig en zo leert een kind spelen met andere kinderen, delen van speelgoed maar ook het oplossen van kleine ruzietjes.
  •  Hoe breng je normen en waarden over aan kinderen?
  • Je leert kinderen bijvoorbeeld waarom we gedag zeggen bij het binnenkomen en weggaan, dat we mensen bij hun naam noemen, dat we we op onze beurt wachten, dat we iets vriendelijk vragen en niet vloeken, we andere geen pijn doen.
  • Hoe ga je om met verschillende behoeftes van kinderen in de groep? 
  • Als je even met de baby bezig bent betrek je de dreumes en peuter erbij door op kinderhoogte te zitten. Als het een fles of luier moment is dan vertel je de dreumes/peuter even te wachten, dat wanneer ik klaar ben met de fles we dan een grote kindertjes spel gaan doen. Je blijft wel communiceren met de kindjes en daar waar kan mee gaan in het spel.
  • Hoe benut je de leeromgeving van kinderen?
  • Kinderen kunnen heel goed van elkaar leren, kinderen kopieren. Een baby leert van een dreumes, en een dreumes van een peuter.
  • Hoe is jouw ruimte ingericht zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, denk hierbij
    aan de binnen- en buitenruimte en de brede ontwikkeling?
  • Veel sensorische materialen en veel keus, Maar ook vaak het bos in om daar is te kijken wat is daar te vinden. Educatief speelgoed, lege dozen om in te tekenen, of gewoon een boot van te maken. De fantasie van een kind te gebruiken. Veel vrij spel. Waarin kindjes zelf en met elkaar kunnen ontdekken.
  • Hoe leer je kinderen de regels met betrekking tot de speelleeromgeving?
  • Duidelijk grenzen aangeven wat wel en niet mag/kan. Indien nodig gebruik maken van pictogrammen.
  • Welke activiteiten bied jij aan die bijdragen aan emotionele veiligheid?
  • Goede communicatieve vaardigheden, wie ben jij.. wat zie ik? 
  • Wanneer creëer jij kansen en activiteiten om kinderen te leren over waarden en normen?
  • Dit doe je eigenlijk de hele dag door!! Wij doen elkaar geen pijn! Wij zijn lief voor elkaar en elkaars spullen. We zeggen hallo wat fijn dat jij er bent even contact maken met jullie kindje! We gaan naar de supermarkt leren daar wachten op onze beurt. We gaan naar de oudere mensen en leren daar dat we respect hebben voor elkaar.
  • Door elkaar in de waarde te laten en elkaar ook een complimentje te geven. Zelf het goede voorbeeld te geven door aardig te zijn voor andere.

 

 

 

     

    Volg me op de socials meer indrukken van de opvang!!